خرید ویلا، زمین - باغ

مازندران - رامسر  
دوشنبه 25 تیر 1397

چاه مجرای قائم استوانه ای شکل می باشد که در زمین حفر شده و باعث اتصال سطح زمین به یک مخزن آب زیرزمینی می شود.

انواع چاه:

  • چاه کم عمق یا نیمه عمیق

در صورت ادامه یافتن حفر چاه تا اولین طبقه نفوذ ناپذیر زمین و استفاده از آب روی آن طبقه، آن را چاه کم عمق یا چاه نیمه عمیق می گویند. که خطر بیشتری آلودگی آب اینگونه چاه ها را نسبت به چاه های عمیق تهدید می کند.

  • چاه عمیق

در صورت عبور حفر چاه از طبقه نفوذ ناپذیر اول و رسیدن به طبقات نفوذ ناپذیر بعدی و استفاده از آب روی آن طبقات، آن چاه را عمیق می گویند. میزان آلودگی میکروبی این گونه چاه ها از چاه های کم عمق کمتر است .

کسانی که صاحب ویلا در شمال و یا حتی ویلا ییلاقی در اطراف شهرها باشند می دانند ممکن است امکان استفاده از آب لوله کشی متصل به شهر را نداشته باشند. پس باید با حفر چاه آب با پمپ های کف کش آب را به مخازن بالای ساختمان و سپس به لوله کشی ساختمان متصل کرد. حفر چاه جزو ساده ترین و عملی ترین راه های بهره برداری از آب های زیر زمینی است. بهتر است بدانیم این آب آشامیدنی نیست، مناطقی که از چاه های شخصی برای تامین آب مصرفی خود استفاده می کنند، باید قبل از استفاده از آب چاه، آن را تصفیه کنند، برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی قابلیت تصفیه اینگونه آبها با سختی بالا را هم دارند.

چاه های نقطه ای و چاه های دستی، غالبا عمقی کمتر از 15متر دارند و احتمال آلودگی آنها با آبهای سطحی، فاضلاب و مواد شیمیایی بیشتر است.

راه های در معرض خطر آلودگی قرار گرفتن چاه در صورت عدم محافظت به طرز مناسب:

  • راه یابی آلودگی از چاه دستشویی
  • نفوذ گرد و غبار، ورود زباله، حشرات، پرندگان از دهانه چاه
  • ورود آب های سطحی آلوده از دهانه باز چاه
  • نفوذ آب های سطحی آلوده از طریق طبقات خاک کنار دهانه چاه

روش های جلوگیری از آلودگی چاه آب و بهسازی دهانه و اطراف آن

قرار دادن درپوش روی دهان ی چاه به منظور جلوگیری از ورود آبهای سطحی، اشیاء خارجی، گردوخاک و موجودات زنده به داخل چاه و نصب تلمبه دستی و یا موتور پمپ روی این درپوش

فاصله داشتن چاه آب از منابع آلوده کننده ای مثل چاه مستراح، چاه فاضلاب، محل های دفع زباله، فضولات حیوانی و پمپ بنزین با توجه به جنس زمین

حفر و استفاده از آب چاهی که ارتفاع آن از منابع آلودگی بالاتر باشد مانند سیستم سپتیک فاضلاب یا مناطق مخصوص نگهداری دام 

آب چاه قابل آشامیدن:

تصفیه آب چاه موضوع پیچیده با روش های متنوعی است و وابسته به آب چاه و نوع مصرف آن طراحی و اجرا میشود. چاه های بسیاری در کشور ما وجود دارد که از آب آنها برای مصارف مختلفی استفاده میگردد. این چاه ها متناسب با نوع نیاز و نوع مصرف، نیاز به تصفیه آب دارند.

مصارف چاه ها عبارتند از:

  • استفاده برای تأمین آب شرب مانند آب چاه ویلا
  • تامین آب کشاورزی
  • چاه های کارخانجات
  •  دامداری

برخی چاه های عمیق هستند که حجم برداشت آب از آنها مقدار زیادی است. این چاه ها اغلب متعلق به وزارت نیرو بوده و از آنها به منظور تأمین آب شرب استفاده میگردد. این آب ها به سرعت بعد از برداشت به تصفیه خانه منتقل شده و در آنجا پس از مراحل گندزدایی، تصفیه می شود.

پیش تصفیه آب برای کل آب ورودی به ویلا یا ساختمان

معمولا آب دارای املاح و ترکیباتی است که منجر به رسوب گذاری در تاسیسات حرارتی مانند: آب گرم کن، پکیج حرارتی، انواع مبدل های حرارتی، بویلرها، مخازن دوجداره ذخیره آب گرم و یا حتی کولرهای آبی می شوند. می توان با نصب سیستم های پیش تصفیه مناسب، تمامی این املاح را حذف کنید و از رسوب گذاری آب جلوگیری کنید.

طراحی سیستم های پیش تصفیه آب به صورتی است که با توجه به نیاز شما و نوع آلاینده های موجود در آب متغیر است.

فیلترهای الیافی با دقت های متفاوت، فیلترهای کربن فعال، کارتریج های سختی گیر و ضد رسوب می توانند در یک سیستم پیش تصفیه نصب شده و آب مصرفی شما را تصفیه کنند.

انتخاب سیستم پیش تصفیه آب مناسب از نظر تعداد مراحل و نوع تصفیه، به عوامل زیادی بستگی دارد که از آن جمله می توان به منبع تامین آب مصرفی شما (لوله کشی شهری، چاه، رودخانه و ...)، نوع آلاینده های موجود در آب و میزان مصرف روزانه شما اشاره کرد.